ROMPAKAN BN UMNO

ROMPAKAN BN UMNO

CLICK at HOME..if it said this blog not exist.

Saturday, 25 August 2012

SIAPA LELAKI INI?...Mahathir Rampas Kuasa Najib?


Mahathir Rampas Kuasa Najib?

 
Sementara Najib Razak terus menelan panadol kerana skait kepala disebabkan beberapa perkembangan terakhir di dalam negara dan juga suasan dalam BN tidak menentu terutamanya di Sabah dan Sarawak, maka tugas untuk melutu Anwar Ibrahim diambil alih sepenuhnya oleh Mahathir Mohamad. 
 
Ternyata Najib bukan saingan hebat untuk berdekat dengan Anwar

Keengganan untuk berdebat atas apa jua isu meletakan Najib berada di hujung kaki Anwar.
 
Walaupun Najib muncul sebagai Santa Claus yang membahagi-bahagikan air skrim dan gula-gula untuk rakyat tetapi aksi dan kebaikan itu tidak berjaya melonjakkan markah untuk dirinya. 
 
Sokongan dan minat orang ramai kepada BN tetap merudum. Jadi menyedari kelemahan Najib itu maka Mahathir terpaksa 'kudeta' kuasa Najib untuk terus menyerang Anwar.

Mahathir pun sudah terkial-kial, habis giar untuk memancu kelajuannya dalam mengekori Anwar apa lagi hendak memintas. Anwar terlalu laju dan jauh ke depan tanpa mempedulikannya membebel di belakang. 
 
Penampilan dengan berbagai idea yang ideal untuk rakyat Malaysia meletakkan Anwar menjadi harapan rakyat. Di Sabah dan Sarawak rakyat ngeri itu sudah mulai merasa Anwar akan menjadi pahlawan membela mereka.

Bidalan baru Mahathir kononya mengambil perpatah Inggeris bebunyi;lebih baik syiatan yang dikenali daripada malaikat yang tidak kenal,menggambarkan kesesatan dan kesongsangan falsafah agama politik Mahathir. 
 
Pemikiran Mahathir jelas gelap dan terhijap kelam dari ilmu Islam sehingga dia mengambil bidalan itu untuk menggayungkan yang BN lebih baik dari Pakatan Rakyat atau Anwar.

Apakah Mahathir memahami erti syaitan dan malaikat? Apakah dia membaca sejarah dan biografi kedua mahkluk Allah itu. Syaitan dan malaikat jauh bezanya umpama langit dengan bumi. 
 
Syaitan telah terang-terang memperakui akan melakukan tipu daya ke atas manusia bahkan dia berjanji untuk menggoda manusia dari syurga hingga ke atas muka bumi sampai kiamat. Berapa kali di dalam Quran menyebut Allah s.w.t. mengutuk dan mengecam syaitan (sama ada dikenali atau tidak) berbanding dengan malaikat. 
 
Inilah kesongsangan dan kejahilan Mahathir dalam agama yang cukup bahaya kalau tidak ditegur.

Berlainan dengan malaikat, tugasnya ialah membawa rahmat, menjaga manusia zahir dan batin. Dalam konteks fungsi dan peranan kedua makhluk ini lebih baik mendekati malaikat yang tidak kenal sebab fungsi dan tugasnya membawa rahmat dan tidak akan mempedayakan manusia. 
 
Malaikat sama ada kenal atau tidak dia tetap akan membawa rahmat.

Syaitan walaupun baik dengan berbagai bentuk penyamaran ia tetap jahat dan kerja-kerjanya membimbing manusia ke arah jahat. Apakah selama ini Mahathir mengambil syaitan yang dikenali untuk menjadi kawannya menyebabkan hidup dan karektor politiknya rencam dan songsang seprerti hari ini? 
 
Menghentam Pas, menghentam Anwar tanpa ada henti-henti. Menghentam juga Abdullah Badawi yang cuba membawa malaikat ke dalam raga Umno? Begitukah. Begitulah agaknya.

Perumpamaan dan bidalan Mahathir itu tidak kena. Rakyat yang ada latar belakang agama dan pengetahuan serta tahu mengenai rukun-rukun imam tidak akan mudah terpengaruh dengan gesaan Mahathir itu. 
 
Melainkan mereka yang jahil mengenai rukun imam akan menerimanya, akan merasa senang hati dan menganggap syaitan itu sebagai sahabat manakala malaikat yang baik itu musuh yang perlu ditinggalkan jauh.

Mahathir juga perlu meralatkan kata-kata berbunyi; "malaikat" itu bukanlah golongan yang suci kerana "Kadang-kadang, malaikat juga boleh buat bannyak perkara salah," katanya seperti dilapor.

MasyaAllah tergamak Mahathir bermadah demikian mengatakan malaikat juga melakukan kehilafan? Di sini Mahathir menafikan akan penjelasan dan pengakuan bahawa malaikat itu adalah makhluk suci yang tidak ada nafsu amarah. Kata-kata Mahathir itu boleh dianggap dia menyamakan malaikat dengan syaitan. 
 
Sebenarnya kata-kata jahil murakab begitu tidak menghairankan kerana sebelum ini Mahathir banyak kali mempersendakan agama dan batang tubuh Nabi kita Muhammad s.a.w. dengan kata-kata yang sikir telinga untuk mendengarnya. Bahkan hudud juga menjadi bola mainan di mulut rapuh Mahathir.

Satu masa beliau pernah mempersendakan orang yang simpan janggut dan memakai jubah. Apabila orang yang cuba meniru sunnah Nabi itu dengan menyimpan janggut, beliau memberi helah kononya Rasulullah menyimpan janggut bukan ada apa-apa keberkatan dan hikmah di sebaliknya, tetapi kerana waktu itu tidak ada gillate (pisau cukur) untuk Nabi mencukur janggutnya.

Begitu sekali tohor dan jahilnya Mahathir dalam memahami sunnah dan perbuatan Rasulullah. Mempersendakan amalan Rasulullah begitu ia boleh meletakkan akidah Mahathir dalam keadaan sengget kalaupun tidak jatuh dan tercelup lumur hanyir.

Mengenai Mahathir ini banyak yang menghirankan kita dan sama sekali tidak sangka orang dianggap bijak, membangun Malaysia, bapa pembangunan moden Malaysia atau Kamal Altartuk Malaysia masih bermain dengan politik ala-ala budak. 
 
Misalnya beliau terus mempertikaikan dan memperkecilkan janji-janji atau agenda politik Anwar. Beliau membuat jahil mengenai janji politik.

Katanya politik Anwar macam Barak Obama di mana banyak berjanji tetapi tidak ada jaminan untuk melaksanakannya. Apakah Mahathir masih bangun awal dari tidur dan membuka internet membaca blog-blog pro pembangkang? 
 
Kalau Mahathir bangun lewat dan hanya membaca Utusan, Berita Harian,tonton tv RTM dan TV3 serta hanya membaca blog-blog pembodek dan pentaksubnya beliau tidak akan menemui jaminan dimaksudkan itu.

Tidak payah pergi jauh Mahathir cuba baca kenyataan-kenyataan dikeluarkan Pengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli. Di situ sahaja kalau Mahathir ikhlas beliau dapat jaminan terhadap janji yang dibuat oleh Anwar itu. 
 
Tetapi kalau beliau ralik dan asyik baca media PB beliau akan menemui bidasan mengatakan semua agenda yang diperkenalkan Anwar dan PKR hanya akan membankrupkan negara? 
 
Tidak sepatutnya orang sebijak Mahathir terus membaca pendapat dan pandangan orang yang berfikiran sempit penuh emosional yang disiarkan media PB itu.

Duhai Mahathir belajar bangun pagi dan buka internet selepas Subuh. Jangan hanya menulis blog tetapi diisi oleh orang lain kita sendiri buta dan tutup mata, telinga dan hidung kepada syarahan orang lain dalam internet. Ambillah sdedikit keadilan untuk mengseimbangkan diri.

Kalaupun hendak ambil tugas Najib dalam menyerang Anwar ambillah secara baik dan lakukan kerja yang diamanahkan Najib itu dengan baik. Jangan pula kita menjadi tikus yang cuba membaiki labu. 
 
Kalau diperhatikan banyak pandangan Mahathir dalam hendak membela Umno terjadi sebaliknya, bela membawa celaka. Sikap Mahathir menegur Najib daripada mengumumkan (bentuk) suruhanjaya bebas RIC di Sabah telah mencalarkan imej Najib sebagai seorang perdana menteri. 
 
Sebagai bekas PM Mahathir tidak sepatutnya menghalang Najib dan berikan peluang kepadanya.

Tindakan atau sikap merasakan diri sendiri pandai dan bijak seperti mana dilakukan ke atas Abdullah Badawi dulu tampaknya dihala pula kepada Najib. 
 
Apakah Mahathir mahukan Udin anak Yassin mengambil alih kepimpinan Umno dan tidak yakin pilihan raya ke-13 Umno akan menang dua pertiga kalau ia dinokhodai Najib. Nampak-nampkanya begitulah?

Ada pertemuan sulit di antara Mahathir dengan Muhyiddin paling baru mengenai agenda ini masih belum terdedah lagi?

 


Posted by 

SIAPA LELAKI INI?


IKUTI CATATAN PENGERUSI PARTI KOMUNIS MALAYA BAPA ABDULLAH CD TENTANG PERJUANGAN KEMERDEKAAN YANG TELAH DI LENYAPKAN OLEH UMNO..


Tidak lama setelah saya balik ke Kuala Lumpur selepas menghadiri persidangan Asia, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir menjemput Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Mustapha Hussein dan saya untuk menghadiri pula suatu kongres di Gunung Semanggol, Perak. Beliau mengirim keretanya untuk membawa kami ke sana.

Perjalanan kami diatur oleh Dr. Burhanuddin Al-Helmy dengan bantuan penasihatnya, Mustapha Hussein. Sebelum tiba di Gunung Semanggol, kami singgah di beberapa tempat bersejarah yang juga kubu kuat PKMM iaitu Beruas, Air Tawar dan Lumut.

Mengikut sejarah, di Beruas pernah muncul sebuah kerajaan Melayu Islam yang awal. Kerana sejarah nasionalisme inilah, kami singgah di sana. PKMM bahagian Beruas mengadakan rapat umum untuk menyambut kami. Dr. Burhanuddin Al-Helmy dihadiahkan kalungan bunga. Kemudian atas usulan Mustapha Hussein, kalungan bunga itu dilelongkan sebagai cara mengutip derma untuk PKMM. Kami masing-masing membuat ucapan dalam rapat umum itu. Dr. Burhanuddin Al-Helmy menyampaikan laporannya berkenaan persidangan di New Delhi dan keadaan di Burma. Saya juga memberikan ucapan atas semangat kemerdekaan dan anti-kolonialisme. Satu destinasi lagi yang kami singgah ialah Air Tawar. Di sini tidak jauh dari Bota. Ayah saya pernah mendirikan sebuah rumah dan kami pernah tinggal di situ ketika permulaan Perang Dunia Kedua untuk mengelakkan tangkapan penjajah British. Masa itu sesiapa yang disyaki menjadi anggota KMM akan ditangkap. Dalam masa Perang Dunia Kedua, kawasan Air Tawar, dan kawasan lain di sepanjang Sungai Perak terkenal sebagai kubu kuat gerakan anti-Jepun. Dari Air Tawar kami bermalam di Lumut yang juga mempunyai sejarah nasionalisme Melayu. Bersetentangan dengan Lumut adalah Pulau Pangkor yang pernah mencatat sejarah permulaan penaklukan Inggeris ke atas Perak sehingga membawa kepada Perang Perak kemudiannya. Esoknya barulah kami meneruskan perjalanan ke Gunung Semanggol.

Di Gunung Semanggol, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan para wakil yang berada di situ menyambut ketibaan kami. Kami nampak bendera Merah Putih berbintang 12 – lambang Malaya merdeka – dikibarkan dengan megahnya.

Dr. Burhanuddin Al-Helmy memberikan ucapan di majlis sambutan itu. Saya juga dijemput memberikan ucapan. Saya menyeru perpaduan di kalangan berbilang kaum berjuang untuk kemerdekaan di atas prinsip PKMM iaitu perpaduan nasionalisme, agama dan sosialisme. Saya sebutkan juga pengalaman India yang dipecahbelahkan oleh penjajah British.

Esoknya barulah diadakan kongres untuk merasmikan penubuhan Hizbul Muslimin. Wakil-wakil dari beberapa tempat memberikan ucapan berapi-api. Isi ucapan adalah mengenai memperjuangkan kemerdekaan tanah air dan menentang kolonialisme dengan mempersatukan tenaga nasionalis, agama dan sosialis. Ustaz Abu Bakar Al-Baqir seorang ulama, guru agama dan sekali gus seorang nasionalis yang besar dipilih menjadi Ketua Hizbul Muslimin.

Pada kongres itu, saya dicadangkan sebagai Bendahari, tetapi kerana tugas ini amat rumit, maka saya tidak dapat menerimanya. Saya memberitahu bahawa kalau tugas lain saya boleh lakukan, kalau Bendahari kerjanya rumit, saya sudah banyak tugas. Mengikut taksiran saya, cadangan ini datang dari Mustapha Hussein. Beliau ada menyebut bahawa setiap bahagian dalam PKMM semuanya beres soal kewangannya di bawah kelolaan saya. Sebenarnya, kewangan yang kami gunakan untuk perjuangan ialah kewangan dari bahagian buruh. Kesatuan buruh paling banyak membuat sumbangan kewangan untuk perjuangan kemerdekaan.

Walaupun tidak lama masanya (kerana beberapa bulan lepas itu diisytiharkan Undang-undang Darurat), akan tetapi Hizbul Muslimin merupakan sayap bahagian Islam PKMM yang berjaya mempersatukan tenaga dari berbagai-bagai aliran untuk kemerdekaan di atas dasar yang diajukan Dr. Burhanuddin Al-Helmy iaitu nasionalis-agama-sosialis.

Satu hal yang menarik dalam ingatan saya dari kongres itu ialah pertemuan saya dengan wakil dari Pattani, Hj. Mohd. Amin. Beliau banyak berbincang dengan Ahmad Boestamam, Dr. Burhanuddin, saya dan lain-lain berkenaan masalah perjuangan kemerdekaan Pattani. Dalam ucapannya pada kongres, Mohd. Amin selain mengucapkan tahniah atas kejayaan kongres, juga menyampaikan laporan berkenaan masalah perjuangan kemerdekaan orang Melayu Pattani.

Dalam ucapan pada kongres itu, saya atas nama Parti Komunis Malaya menyokong sepenuhnya kongres tersebut, menyeru berbagai-bagai aliran dan golongan yang patriotik-demokratik bersatu untuk cita-cita bersama – kemerdekaan tanah air. Selain itu, atas nama PKM saya juga menyokong perjuangan kemerdekaan rakyat Pattani, tetapi atas dasar kemampuan mereka sendiri, bukan secara masuk ke dalam rancangan kolonial British.

Dalam sejarah perjuangan kemerdekaan, institusi pengajian Islam dan institusi pengajian Inggeris pernah memainkan peranan penting. Daripada dua aliran ini telah lahir ramai tokoh pejuang kemerdekaan yang cemerlang. Dalam masa Perang Dunia Kedua, sejumlah pelajar dari aliran Islam seperti Taharuddin dari Perak, Mat Indra dan Kadir Murei’ih dari Johor, Ibrahim Chik dan Abu Samah dari Pahang, Musa Ahmad dari Pulau Pinang, Asri Hj. Muda dari Kelantan dan banyak lagi telah menyertai perjuangan anti-Jepun ataupun perjuangan anti-British untuk kemerdekaan selepas Perang Dunia Kedua.

Gunung Semanggol merupakan pusat pengajian Islam yang progresif di bawah pimpinan Ustaz Abu Bakar Al-Baqir. Di situ telah lahir ramai tokoh politik Islam yang membawa kepada penubuhan PAS kemudiannya pada tahun 1951.

Menjelang Rejimen Ke-10 berangkat ke kawasan sempadan, saya mengatur hubungan dengan gerakan Islam di Gunung Semanggol melalui seorang pekerja bawah tanah bernama Harun Ibrahim. Sayangnya, dia meninggal dunia tak lama selepas kami bertolak. Pemergian Harun, menyebabkan hubungan saya dengan gerakan Islam di Gunung Semanggol dan dengan Dr. Burhanuddin terputus.

Pada 10 Zulhijah 1384 bersamaan dengan 20 April 1965, saya menubuhkan Parti Persaudaraan Islam Malaya (PAPERI). Penubuhan PAPERI ini juga disebabkan oleh kemajuan perjuangan golongan pelajar Islam di beberapa pusat pengajian Islam di tanah air.

Ada dua ilham yang membawa kepada pembentukan PAPERI iaitu:

Pertama, ilham dari Kongres Persatuan Islam Sedunia yang dilangsungkan di New Delhi, India pada tahun 1947. Dalam kongres itu saya dilantik sebagai Pesuruhjaya untuk Malaya.

Kedua, ilham daripada gerakan Islam yang gigih memperjuangkan kemerdekaan seperti yang dilancarkan oleh Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan lain-lain.

PAPERI bertujuan meneruskan semangat perjuangan golongan Islam progresif tersebut. Mereka berhubung langsung dengan Markas Besar Rejimen Ke-10 di kawasan sempadan. Beberapa cawangan kemudian ditubuhkan di Kelantan, Terengganu, Kedah dan lain-lain.

Syarat-syarat pembentukan PAPERI pula bukanlah dirancang daripada awal. Selepas gagalnya perundingan Baling pada tahun 1955, bahagian intelijen penjajah British telah memupuk anasir-anasirnya dari kalangan orang Melayu masuk ke tapak-tapak organisasi Rejimen Ke-10 di kawasan sempadan.

Pernah suatu kali tak berapa lama selepas perundingan Baling, ada beberapa orang datang menemui regu penyusun massa Rejimen Ke-10 di kawasan sempadan. Mereka mengakui diri mereka sebagai “utusan” bagi pihak kerajaan untuk mengadakan perundingan dengan Rejimen Ke-10. Saya memberi jawapan bahawa kalau pihak kerajaan benar-benar mahu berunding, cari sahaja Chen Ping.

Hal itu berlaku berkali-kali, walaupun dijelaskan bahawa perundingan haruslah melalui Chen Ping sendiri sebagai Setiausaha Agung Jawatankuasa Pusat. Akhirnya saya merasa ini bukan lagi ‘wakil,’ tetapi adalah muslihat intelijen British. Oleh itu saya memutuskan supaya dia ditahan dan diperiksa.

Hasil dari pemeriksaan didapati bahawa dia benar-benar dihantar oleh pihak Special Branch untuk memujuk kami menyerah diri. Mengambil peluang ini, unit penyusun massa Rejimen Ke-10 yang dipimpin oleh Suti memberikan penerangan terperinci berkenaan matlamat perjuangan Rejimen Ke-10.

Akhirnya ‘wakil’ tersebut memahami perjuangan Rejimen Ke-10 untuk kemerdekaan tanah air. Dia menyatakan perasaan akan membantu perjuangan untuk kemerdekaan tanah air. Kami memberi tugas supaya mengembangkan revolusi di kawasan Kelantan yang bersempadan dengan Thailand.

Di luar sangkaan kami, beberapa tahun kemudian, di Kelantan mulai berkembang dan terbentuk satu asas regu bawah tanah Rejimen Ke-10. Dari sinilah kami beransur-ansur menyebarkan semula semangat perjuangan PKMM, Hizbul Muslimin dan lain-lain di kalangan orang ramai dan pelajar-pelajar di pusat pengajian Islam di Kelantan.

Perkembangan gerakan di kalangan pelajar pusat pengajian Islam amat menggalakkan sehingga terbentuk syarat menubuhkan PAPERI seperti yang saya sebutkan di atas.

Seorang pengasas PAPERI ialah anggota KMM yang berasal dari Selangor. Beliau ikut serta dalam front persatuan anti-Jepun di bawah anjuran PKM. Dalam masa aman selepas Jepun kalah, dia menyokong gerakan kemerdekaan. Di samping itu, dia juga mengajar di sekolah agama di kawasan Ulu Langat.

LAGU PAPERI PAPERI, PAPERI, PAPERI Kitalah patriot Islam yang jaya lagi mulia Siapa bela rakyat dialah sahabat kita Siapa musuhi rakyat dialah musuh kita Oh, bangkit Bangkitlah umat Islam Di gunung ganang panji merah berkibar Di hutan rimba gerila bertapak Susun barisan maju tak gentar Maju, maju, Majulah rebut kemenangan!
---
dipetik dari Memoir Abdullah C.D. Bahagian Pertama: ZAMAN PERGERAKAN SEHINGGA 1948, terbitan SIRD, 2005

Malaikat Dengan Syaitan...tak tahu nak BEZAkan ker?


Mahathir Di dalam Kesesatan Yang Nyata - Tiada Ulamak UMNO Berani Membetulkan..

Mahathir: 'Syaitan yang dikenali' merujuk kepada BN

Mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir menjelaskan bahawa "syaitan" yang dimaksudkannya dalam tulisan di blognya itu merujuk kepada kerajaan BN.

"Orang bertanya mengenai syaitan, tapi kita adalah syaitan yang orang kenal. Mereka adalah malaikat yang orang tidak kenal," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita dalam sidang media di majlis rumah terbukanya sempena Hari Raya hari ini.

Ditanya siapakah golongan yang dimaksudkan sebagai "malaikat" itu, Mahathir berkata beliau merujuk kepada pembangkang.

Jelasnya, "malaikat" itu bukanlah golongan yang suci kerana "Kadang-kadang, malaikat juga boleh buat bannyak perkara salah," katanya.

Katanya, walaupun pembangkang mahu membuat perubahan, langkah itu tidak semestinya memberi kebaikan.

"Jika anda berubah kepada sesuatu yang lebih teruk, anda akan menyesalinya," kata Mahathir yang menambah, pembangkang akan terus berusaha untuk terus menang sekiranya berjaya membentuk kerajaan.

Beliau menjelaskan pepatah bahasa Inggeris "lebih baik syaitan yang anda kenal daripada malaikat yang anda tidak kenal" yang disebut dalam tulisan di blog chedet.cc pada hari Rabu lalu.

Tulisan itu menggesa pembacanya supaya tidak menyokong Anwar yang disifatkannya sama dengan presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.

Obama, kata Mahathir banyak menjanjikan perubahan tanpa jaminan untuk menunaikannya. -mk

Ulasan GB

1) Kenyetaaan Mahathir di atas mengesahkan bahawa memang banyak syaitan yang ada di dalam UMNO BN. Kehadiran mereka adalah dengan restu beliau sendiri. Dan syaitan-syaitan itu bergelandangan di dalam UMNO BN setidak-tidaknya semenjak Mahathir menjadi Presiden UMNO. Bukti nhyata di dalam UMNO kini banyak berperangai syaitan - samseng, pemfitnah, perasuah, pengebas, penipu malah pembunuh pun ada di dalam UMNO. Tengok sahaja perangai pencacai-pencacai UMNO... tulisan mereka penuh carut dan gambar lucah. Dengar khabar peminum arak pun ramai dari kalangan blogger UMNO... Itu semua ciri-ciri syaitaniah.

2) Mahathir mengakui bahawa Pakatan Rakyat adalah malaikat.

3) Mahathir adalah termasuk di dalam golongan yang boleh diragukan keimanannya kerana menyatakan bahawa "malaikat juga boleh buat bannyak perkara salah". Sedang umat Islam diwajibkan "percaya kepada malaikat" sebagai salah satu rukun Iman. Malaikat adalah golongan yang sentiasa bertasbih, bertahmid dan patuh kepada perintah Allah. Malaikat dibuat dari cahaya atau nur sedangkan syaitan berasal dari api atau nar. Malaikat terpelihara dari melakukan kesilapan.

4) Jika PAS dituduh sebagai Parti Ajaran Setan, kini tuduhan itu kembali kepada orang yang menuduh, rupanya UMNO BN yang diasuh syaitan selama ini.

5) Jelas Mahathir di dalam kesesatan yang nyata tapi tiada ulamak UMNO yang berani bangun untuk menegur dan membetulkannya. Nabi menggelarkan ulamak ini sebagai Ulamak Ussu'.

6) Jangkaan GB sebelum ini bahawa Mahathir Ingin Mati Sebagai Seorang Firaun semakin menjadi kenyataan. 

SUDAH KANTOI!!!!... MENTERI DALAM NEGERI MENIPU RAKYAT PASAL INDEKS JENAYAH MENURUN MENDADAK KONON!!!..



Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein and CEO PEMANDU, Datuk Seri Idris Jala harus memperjelaskan isu data jenayah NKRA yang dimanupulasikan, seperti yang didakwa surat yang tersebar luas melalui media elektronik semalam oleh “Sumun Osram”, seorang “anggota polis yang ingin merahsiakan indentiti”.

Dakwaan tersebut adalah serius kerana ia membawa keraguan terhadap integriti statistik rasmi dan selanjutnya, akan menjejas kredibiliti Kementrian Dalam Negeri, PEMANDU dan PDRM.

Surat “Sumum Osram” mendakwa bahawa terdapat percubaan secara sistematik untuk “merendahkan kadar jenayah dengan mengalihkan jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks. Pemindahan ini dilakukan ketika laporan polis sedang dibuat. Klasifikasi jenayah dari jenis indeks kepada jenis bukan indeks akan dirakamkan oleh sistem laporan polis sebagai jenayah ‘bukan indeks’ lalu ia tidak didaftarkan untuk tujuan statistik. Penurunan kadar jenayah indeks akan menunjukkan bahawa jenayah –jenayah tertentu sedang berkurangan.”

“Jenayah indeks” didefinasikan sebagai jenayah yang kerap dilaporkan dan merupakan cukup ketara untuk dijadikan indeks terhadap situasi jenayah. ‘Jenayah bukan indeks” pula adalah kes-kes kecil yang jarang berlaku maka ia tidak disertakan ke dalam statistik atau sebagai penanda aras untuk menentukan situasi jenayah.

Statistik rasmi kadar jenayah hanya mengambil kira jenayah indeks.

Mengikut surat ‘Sumun Osram’, jenayah yang dimanipulasi termasuk:
(A) Kes-kes kecurian diklasifikasikan sebagai Jenayah Indeks di bawah Akta Jenayah. Laporan mengenai jenayah ini akan diklasifikasi di bawah seksyen 382 Akta Jenayah. Oleh kerana seksyen 382 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.
(B) Samun di bawah Seksyen 457 Akta Jenayah merupakan jenayah indeks. Laporan yang diterima akan diklasifikasikan di bawah Seksyen 452 dan 453 Akta Jenayah. Oleh kerana seksyen 452 dan 453 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.
(C) Menyebabkan kecederaan adalah jenayah Indeks di bawah seksyen 324 dan 326 Akta Jenayah. Laporan yang diterima akan diklasifikasikan di bawah Seksyen 148 Akta Jenayah. Oleh kerana Seksyen 148 Akta Jenayah adalah jenayah bukan indeks, ia tidak akan direkodkan dalam perangkaan kadar jenayah.

Surat tersebut mendakwa bahawa “pengklasifikasian jenayah indeks kepada jenayah bukan indeks jumlahnya adalah beberapa ribu kes. Tentunya, dengan mengalihkan kes-kes tersebut, perangkaan kadar jenayah akan mengambarkan seolah-olah kadar jenayah telah berkurangan.”

Pakatan Rakyat meminta agar Hishammuddin dan Idris Jala mendedahkan perangkaan kes-kes yang diklasifikasikan di bawah seksyen-seksyen 148, 382, 452 dan 453 Akta Jenayah selepas perlaksanaan NKRA sehingga ke hari ini dan tiga tahun sebelum perlaksanaan NKRA bagi membuktikan kebenaran.

Thursday, 23 August 2012

ORANG PUTIH TIPU ORANG MELAYU..by Mokhtar Petah


(title unknown)

TERKENANG

IBUKU MENANTIKU DI SHYURGA

(5)



ORANG PUTIH TIPU ORANG MELAYU


Ayahku dengan dengan keyakinan membungkus hatinya. Jiwa dan hatinya tegar kerana kukuh imannya kepada Allah. Dia bekerja kuat untuk memungut rezeki yang halal dari Allah. Dari pangkal pagi, iaitu selepas sembahyang fardu Subuh ayahku menoreh getah di ladang getah sekangkang kera milik tuan guru Lebai Saleh.


Dengan pisau peno
reh getah bapak berlari dan membongkok atau mencangkung di pangkal setiap pokok getah. Dengan cawan-cawan dari seramik dia menadah susu getah yang mengalir ke dalam cawan mengikuti pancur kecil dari in. Kemudian susu-susu getah dalam semua cawan itu dipungut satu persatu dan dimasukkan ke dalam baldi dari in juga


.

Dari lading getah sekangkang kera itu bapak membawa susu baldi berisi susu getah itu ke sebuah bangsa di hujung kampung. Di bangsal itu bapaku bersama penoreh-penoreh lelaki dan perempuan menapis,menakung,membancuh susu getah dalam takung dengan cuka atau sejenis asid supaya susu getah yang ditakung dalam takungan itu menjadi beku seperti taupu kacang.

Setelah susu getah dalam takungan itu telah beku, lalu dikeluarkan ke atas lantai dari simen dan dipijak-pijak dengan dua kaki supaya getah itu menjadi kepingan nipis. Kemudian kepingan-kepingan getah itu dimasukkan ke dalam mesin supaya menjadi lebih nipis lagi sebelum dimasukkan ke dalam mesin untuk membungakan kepingan-kepingan getah itu.
Bapaku membawa pulang kepingan-kepingan getah yang berbunga itu di sidai atau dijemur pada sebatang buluh di halaman rumahnya.

Pada sebelah petang bekerja di sawah menanam atau membelai anak-anak padi yang subur menghijau. Pada sebelah malam dia menjadi nelayan di tasik Chenderoh (Tasik Chenderoh,tasik sungai Perak kerana sebuah empangan jana elektrik ‘Chenderoh Dame’ telah dibina oleh syarikat gergasi orang – orang Inggeris dan orang-orang di Tanah Melayu,termasuk Sultan Perak,al marhum Sultan Iskandar Shah, di suatu tempat bernama Chenderoh, dalam daerah Kuala Kangsar pada tahun 1936.) Kadang-kadang ayahku menggunakan pukat, rawai dan taut. Hasil tangkapan ayahku, ialah ikan baung, belida, toman, haruan dan ikan-ikan jenis makan ikan.

Umpan yang digunakan oleh ayahku untuk rawai dan tautnya,ialah anak-anak ikan keli hidup yang dicangkuk pada belakangnya dengan mata kail dan dilepas terseksa dalam air sebelum disambar oleh ikan-ikan dalam tasik itu.

Kerana telah menjadi tradisi di kalangan kaum nelayan Melayu menggunakan umpan ikan untuk menangkap ikan,maka dari perbuatan itu telah menjadi peribahasa orang Melayu,iaitu ‘memancing ikan besar umpannya pun besar’.

Pada sebelah petang, kalau ayahku tidak bekerja di sawah,dia menjadi nelayan di tasik Chenderoh juga. Dia menggunakan pancing untuk menangkap ikan dengan menggunakan umpan ubi kayu atau isi kelapa yang dibakar. Ikan – ikan yang didapatinya ialah Kelabau,lawang, jelawat, temoleh dan sebagainya.

Kerana pengalaman yang pahit dan maungnya,ayahku pernah berkata kepadaku, iaitu pada masa aku menuntut di sekolah menengah,iaitu pada masa orang Melayu menuntut kemerdekaan di bawah gerakan parti-parti politik Hizbul Muslimin,pimpinan Ustaz Abu Bakar Al Baqir dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya, pimpinan Dr. Burhanuddin Helmi dan Ishak Haji Muhammad “…jadi penoreh getah, jadi nelayan sampai bila pun takkan jadi kaya,tapi peniaga getah dan peniaga ikan jadi kaya raya.”

Ayahku juga bercerita, “…orang putih tipu orang Melayu. Demo beri tanah kepada orang kampung untuk tanam pokok getah,tapi tak tanam pokok getah,demo dapat kupon pada tiap-tiap bulan.”

“…siapa ada satu ekar tanah dapat kupon sama nilai dengan sepikul getah sebulan, siapa dapat lebih tanah lebihlah kupon.Tiap-tiap akhir bulan kupon tu demo tukar dengan duit di kedai getah orang China,” ayahku bercerita lagi.

“Orang Melayu jadi manja, jadi orang makan tanggung, tak payah kerja. Orang kita tak sedar orang putih tipu demo,…orang putih,orang China,India dapat tanah lading getah yang luas, estate, …orang Melayu dapat kebun getah sekangkang kera, tengoklah, masa mu dah beranak pinak, getah orang Melayu tak laku lagi, buat getah buku saja…,tapi getah orang lain laku,”tambah ayahku.

Ayahku mencintai ibuku dan ibuku mencintainya jua. Aku lahir ke dunia ini hasil dari cinta dan berahi mereka berdua.

Aku mengaku, bukan takbur atau ria,tetapi aku yakin sungguh,sejak kecil otak cerdas dan aku dikatakan bijak dibandingkan dengan kanak-kanak sebaya dengak di kampungnya. Kata ulama ilmu jiwa dan ilmu seksologi,sesungguh anak-anak yang pandai dan bijak hasil daripada cinta berahi dan peranan pasangan suami isteri melakukan peranan asyik maksyuk sebelum tubuh mereka menjadi satu.

Aku adalah bukti dari pengakuan Allah ‘(Allah) mencipta manusia dari segumpal darah’(Quran, Iqra:2) .

“…mu anak emak, mu kena taatkan Allah,ayah,…emak,”ibuku berkata kepadaku ketika aku berusia tujuh tahun. Pada usia itu aku mula belajar di sekolah Melayu dalam darjah satu.
“…lepas emak beranakkan mu,…lepas mak bidan cucikan tubuhmu, ayahmu bang Asyhadu an la Ilaha illallah, wa asyhadu anna Muhammadar rasulullah,” kata ibuku lagi.

“Tuan Cek Wi kata,kita manusia ni diperanakkan oleh ibu dalam keadaan merdeka,”tambah ibu.
Aku akui akan kata-kata ibuku.

Aku anak bertuah. Aku tau aku tidak pernah melakukan perbuatan ingkar atau melawan ibuku. Aku tidak pernah berkata atau berengus terhadap ibu. “Jangan kamu berkata ‘uf’ kepada kedua- dua mereka.” (al isra:23) Aku tidak berdosa kerana ibuku. Aku amat taat kepadanya. Yang berkuasa yang aku taat adalah Allah. Ibu dan bapak tempat aku kasih sayang dan taat.*
(Bersambung ke bahagian ii , esok).


* Dipindahkan dari novel ‘Kasih Ibuku’ (2005).

MANGSA KAHWIN PAKSA...by Mokhtar Petah


(title unknown)


TERKENANG


                                  IBUKU MENANTIKU DI SHYURGA
                                                     (4)
                                       MANGSA KAHWIN PAKSA
              
Ibu dan ayahku telah berkahwin seperti kebanyakan remaja-remaja Melayu zaman silam. Mereka rela dalam paksaan. Perkahwinan mereka tidak didahului oleh cinta. Mereka berkahwin dulu kemudian sama-sama memupuk perasaan  cinta.

 Biasanya cinta mereka bermula  pada waktu kadi atau penolongnya melakukan istiadat akad nikah ke atas pengantin lelaki. Ada di antara pengantin-pengantin lelaki tercungap-cungap mengucapkan ‘aku terima nikahnya…’. Ada juga pasangan pengantin jatuh cinta pada malam pertama yang selalunya pengantin perempuan ketakutan seperti orang-orang darat takutkan mata sumpitan beripoh. Mungkin seperti janda gatal takutkan lintah dalam sawah.

          Mahkota gadis musnah pada malam pertama tanpa perasaan cinta dan berahi, telah di alami oleh gadis-gadis Melayu di Pulau Pinang. Mereka dikahwinkan dengan lelaki Malabari, gadis-gadis Melayu di Singapura dan Johor dengan lelaki – lelaki Arab, di Kedah, Perlis,Terengganu dan Kelantan dengan guru-guru agama yang telah tua. 

Di Perak dan Selangor anak-anak gadis Melayu menjadi korban kahwin paksa dengan lelaki-lelaki keturunan raja dan orang besar-besar. Manakala di Negeri Sembilan ramai anak-anak gadis Melayu menjadi mangsa lelaki-lelaki tua dari Pagar Ruyung dan Bukit Tinggi dalam kata beradat ‘adat bercampur agama’. Kahwin paksa.

Takutkan mata sumpitan beripuh atau seperti janda gatal takutkan lintah dalam sawah.

Ramai pula anak-anak gadis yang musnah mahkota mereka pada malam pertama dalam keadaan tidak wujud perasaan cinta. Kebanyakan mereka menjadi mangsa kahwin paksa.

Bapaku anak teruna dari kampung pendalaman. Ibuku anak dara pingitan orang kampung juga.

Pada zaman remajanya, bapaku bekerja kuat menggunakan tulang empat kerat. Sebagai pemuda kampung yang mengenali dirinya sendiri dan mengenali Tuhannya. Dadanya laksana lubuk banyak ikan diisi dengan ilmu pengetahuan agama Islam yang menjadikan imannya kukuh bagai gegunung batu. 

Tawakalnya kepada Allah melebihi segala macam kekuatan alam. Ramai guru agama dijadikan mursyid untuk dia menimba ilmu. Seketul hati dalam dadanya bersama otak putih dalam kepalanya di hias dengan iman dan takwa kepada Allah. 

Tubuhnya yang tulang - temulang masih muda ibarat rebung muda  diberitahukan dengan bersenam,bekerja dan  memakan ubat-ubatan dari  dedaun, bebatang dan akar-akar kayu dari hutan rimba. Dia mahu tulang - temulang dalam tubuhnya kuat lagi perkasa seperti keris dari besi kharsani tempa di tanah Jawa. 

Dalam hati ayahku sentiasa membara kalimat syahdu ‘aku anak jantan tak takut segala,melainkan Allah’. Dia menjadi berani kerana imannya kukuh dalam dada. Dia menjadi berani kerana tawakalnya kepada Allah. 

Dia menjadi yakin kerana dia amat mengenali Allah.Dia sering menyanyi kudus dalam hatinya ‘Allah wujud,Allah hidup,Allah berkehendak, Allah berkuasa, Allah berilmu,…tapi berlawanan dengan segala yang baharu’.

Ibu dan ayahku berkahwin pada usia mereka masih remaja . Ayah berusia dua puluh lima tahun dan ibuku berusia sembilan belas tahun. Pada masa itu  bagi orang tua - tua kampung; ayahku telah layak mendirikan rumah tangga, beristeri dan beranak pinak, kerana dia telah pandai menyirat senduk, telah pandai mengikat anak tangga kepada paha tangga dan kenal pula sekilat ikan dalam air, telah tahu jantan betinanya.

Pada zaman dulu,pada pandangan orang tua-tua, kalau pemuda tidak pandai mengaji Quran, akan berkahwin dengan janda tua. Tetapi ayahku pandai membaca Quran, berqasidah, marhaban dan bahkan pandai berdoa hingga doa talkin atas pusara.

 Manakala ibuku, dia pandai menumbuk sambal di dapur. Cili ditumbuk tak hancur tetapi garam lumat. Biuku pandai mengayak beras di serambi rumah dan kenal mana antah dan mana melukut.  Dia pandai mengadun diri – sanggul biar kemas tetapi kepala mesti diselubung rapi. 

Tubuh badan mesti dijaga, dilangir dan dilulut di luaran manakala makanan mesti dijaga,supaya daging atau isi tubuh kemas,pinggang sentiasa ramin dan perut tidak buyut seperti lelaki  ahli gusti Jepun. Perhiasan dada laksana buah mempelam bergayut subur dalam dusun.

Kira-kira sebulan selepas ibu dan ayahku berkahwin, mereka telah berpindah ke sebuah rumah kecil tidak jauh daripada rumah datuk dan nenekku. 

Rumah itu hanya boleh dinamakan pondok atau dangau sahaja. Ada ruang anjung,sebuah bilik dan seruang dapur. Rumah itu didirikan oleh datukku dengan  bantuan tiga orang lelaki. Seorang lelaki Jawa, seorang lelaki Bugis dan seorang lagi lelaki Pattani.

Mungkin rumah seperti itu masih terdapat di kampung-kampung pendalaman di negara kita ini. Rumah tempat ibuku menerankan aku dari rahimnya ke dunia ini, hanya beratapkan daun rumbia kering, dinding pelupuh dan daun-daun pintu dan jendela dari buluh pelang atau buluh betung, lantainya dari buluh minyak yang dibelah-belah dan diikat- sirat dengan rotan seni. 

Paha tangga dari teras kulim dan anak-anak tangga dari kayu  halban tanduk. Anak-anak tangga dan paha tangga itu menjadi satu diikat dengan rotan seni dari rimba.

Aku pernah mengukir sebuah syair mengenai rumah  ibu dan ayahku itu, iaitu.                             
                                Malam gelap rasa dingin,
                                       dinding berlubang masuk angin,
                                lantai buluh  tikar jerami,
                                        tangga kayu ibarat besi.
                               Panjat tangga selak kain,
                                        duduk bersila macam bermain,
                               sepanjang hari rumah berangin,
                                        aman damai ibu sekelamin. *             


* Dipindahakan dari novel 'Kasih Ibuku', oleh: Mokhtar Petah.


(title unknown)


NEGARA - NEGARA BAWAH KOMANWEL
TIDAK MERDEKA PENUH

The Commonwealth of Nations, normally referred to as the Commonwealth and formerly known as the British Commonwealth, is an intergovernmental organisation of 54 independent member states. All members except Mozambique and Rwanda were part of the British Empire, out of which the Commonwealth developed.
The member states cooperate within a framework of common values and goals, as outlined in the Singapore Declaration. These include the promotion ofdemocracyhuman rightsgood governance, the rule of lawindividual libertyegalitarianismfree trademultilateralism and world peace.[1] The Commonwealth is not a political union, but an intergovernmental organisation in which countries with diverse social, political and economic backgrounds are regarded as equal in status.
Activities of the Commonwealth are carried out through the permanent Commonwealth Secretariat, headed by the Secretary-General, and biennial meetings ofCommonwealth Heads of Government. The symbol of their free association is the Head of the Commonwealth, which is a ceremonial position currently held byQueen Elizabeth II. Elizabeth II is also monarch, separately and independently, of 16 Commonwealth members, which are known as the "Commonwealth realms".
The Commonwealth is a forum for a number of non-governmental organisations, collectively known as the Commonwealth Family, which are fostered through the intergovernmental Commonwealth Foundation. The Commonwealth Games, the Commonwealth's most visible activity,[2] are a product of one of these organisations. These organisations strengthen the shared culture of the Commonwealth, which extends through common sports, literary heritage, and political and legal practices.[3] Due to this, Commonwealth countries are not considered to be "foreign" to one another.[4] Reflecting this, diplomatic missions between Commonwealth countries are designated as High Commissions rather than embassies.
The prime ministers of five members of the Commonwealth at the 1944Commonwealth Prime Ministers' Conference.
In 1884, while visiting Australia, Lord Rosebery described the changing British Empire, as some of its colonies became more independent, as a "Commonwealth of Nations".[5] Conferences of British and colonial prime ministers occurred periodically from the first one in 1887, leading to the creation of the Imperial Conferences in 1911.[6] The Commonwealth developed from the Imperial Conferences. A specific proposal was presented by Jan Christiaan Smuts in 1917 when he coined the term "the British Commonwealth of Nations," and envisioned the "future constitutional relations and readjustments in essence at the all-important Versailles Conference of 1919 by delegates from the dominions as well as Britain.[7][8] The term first received imperial statutory recognition in the Anglo-Irish Treaty of 1921.[9]
In the Balfour Declaration at the 1926 Imperial Conference, Britain and its dominions agreed they were "equal in status, in no way subordinate one to another in any aspect of their domestic or external affairs, though united by common allegiance to the Crown, and freely associated as members of the British Commonwealth of Nations". These aspects to the relationship were formalised by the Statute of Westminster in 1931. The statute applied to Canada without the need for ratification, but AustraliaNew Zealand, and Newfoundland had to ratify the statute for it to take effect. Newfoundland never did, as on 16 February 1934, with the consent of its parliament, the Government of Newfoundland voluntarily ended, and governance reverted to direct control from London. Newfoundland later joined Canada as its tenth province in 1949.[10] Australia and New Zealand ratified the Statute in 1942 and 1947 respectively.[11][12]

[edit]Remaining members gain independence

After World War II ended, the British Empire was gradually dismantled to the 14 British overseas territories still held by the United Kingdom. In April 1949, following the London Declaration, the word "British" was dropped from the title of the Commonwealth to reflect its changing nature.[13] Burma (also known as Myanmar, 1948) and Aden (1967) are the only states that were British colonies at the time of the war not to have joined the Commonwealth upon independence. Former British protectorates and mandates that did not become members of the Commonwealth are Egypt (independent in 1922), Iraq (1932),Transjordan (1946), British Palestine (part of which became the state of Israel in 1948), Sudan (1956), British Somaliland (which united with the former Italian Somaliland in 1960 to form Somalia), Kuwait(1961), Bahrain (1971), Oman (1971), Qatar (1971), and the United Arab Emirates (1971). *
-  Wekipedia.
* Sorang Lelaki Melayu yang tinggal lama di London, keluar masuk Istana Ratu Inggeris, Parlimen Inggeris dan bertemu dengan beberapa orang penting dalam ‘Ketuanan Inggeris’ membisikkan kepada saya:
“Mana - mana atau semua Negara yang dijajah Inggeris dan diberi kemerdekaan, tidak diberi kemerdekaan sepenuhnya. Negara itu masih dibawah rantai kuasa Inggeris.
Malaysia termauk negara - negara tersebut.
Mana - mana Negara umat Islam, tidak dapat menubuhkan Negara Islam, menjalankan sesuatu yang tidak digemari oleh Inggeris dan sebagainya.
Berbeza dengan negara yang merdeka di luar Komenwel dan membentuk diri masing - amsiang sebagai sebauah Negara Republik, mencapai taraf kemerdekaan yang penuh atau merdeka sebenarnya.